כסיסת ציפורניים




למה כוססים ציפורניים? מה כל כך נורא בזה? ואיך אפשר להפסיק את ההרגל ולטפח כפות ידיים לתפארת?
כסיסת ציפורניים או כפי שמכונה בעגה המקצועית, אונכִיופַאגיה, הינה הרגל נפוץ בקרב ילדים ומבוגרים. ההערכות הם כי כ- 30% מהילדים בגילאי 7 עד 10, כ- 45% מבני הנוער וכן כ- 20% מהמבוגרים סובלים מתופעה זו. הסיבות לכסיסת ציפורניים מגוונות וכוללות: חרדה, מתח, בדידות, חוסר אקטיביות, חיקוי של חבר משפחה (בקרב ילדים), שלב מעבר ממציצת אצבע (בקרב ילדים).

התופעה מתחילה בקרב ילדים, החל מגילאי 3 – 4, שידועים כגילאים בהם הילדים מתחילים להניע תהליכים חברתיים ונמצאים במתח רב הקשור במלחמות על מקומם בחברה. ברוב המקרים, כאשר הילד גדל, הוא מפסיק לכסוס את הציפורניים, אולם כמחצית מהילדים בגילאי 10 עד 18 ממשיכים לכסוס ציפורניים. הרגל זה נפוץ יותר בקרב בנים ועשוי להתקשר לעובדה שבגיל זה בנות מתחילות לשים לק על הציפורניים, דבר שמהווה סוג של מחסום לכסיסת ציפורניים.


כסיסת ציפורניים היא הרגל מגונה, לא רק מסיבות אסתטיות וחברתיות, אלא גם מטעמי בריאות: ציפורניים כסוסות והעור שלידן עלולים בקלות להיות מוקד לדלקות. במקרים קיצוניים הדבר יכול אף להוביל לפטרת בציפורניים.

כסיסת ציפורניים נחשבת הרגל המעיד על עצבנות. הרגלים נוספים בקטגוריה זו כוללים פעילויות כגון: סיבובי ומשיכות שיער, מציצת אצבע, חריקת שיניים וחיטוט באף. כל הפעילויות הללו הן כלים לשחרור מתחים.

הבעיה העיקרית בכסיסת ציפורניים היא העובדה שהרגל זה נעשה לרוב בצורה תת הכרתית, כלומר כהרגל אוטומטי, מבלי ששמים לב לכך. בדיוק מסיבה זו קשה גם לעצור ולהשתלט על ההרגל.

הציפורניים של כוסס בדרך כלל קצרצרות, לא אחידות, שבירות, והעור סביבן משופשף וקשה. כאמור זו תופעה הרווחת יותר בקרב גברים, שמודעים פחות לאסתטיקה של כף היד.

שינוי הרגלים של שנים דורש הרבה כוח רצון והתמדה, אך לפעמים גם זה לא מספיק. הצעד הראשון בטיפול בבעיה זו הוא הבנת הסיבה לתופעה. טיפול אפקטיבי בכסיסת ציפורניים כולל טיפול משולב המכוון הן כלפי התופעה עצמה והן כלפי גורם התופעה. הסכמת המטופל ושיתוף פעולה מצידו הינם תנאי בסיס להצלחת הטיפול.

טיפול בתופעת כסיסת ציפורניים אצל ילדים ומבוגרים יהיה מעט שונה, אולם ישנם מספר צעדים דומים בשתי הקבוצות. חלק מצעדים אלה הם שינויים התנהגותיים וחלק הם מחסומים פיזיים אשר מונעים את הכסיסה.

להלן מספר עצות אשר יעזרו  להתגבר על תופעת כסיסת הציפורניים:

• טיפוח, מניקור ומריחת סיליקון על הציפורניים שקוף מבריק או טבעי בגוון מט – מומלץ לטפח את הציפורניים. המראה המטופח של הציפורן עשוי  להוות סמן ותזכורת לכוססים שעדיף להימנע מכסיסת הציפורן.

• טיפולים להפגת מתחים וחרדות – טיפול במקור הבעיה מסייע מאוד. במקרים מסויימים, הטיפול בגורמי המתח לא מספיק ויש צורך ב"תזכורת" נוספת. במקרים אלה מומלץ לשוחח עם המטופל ולדרבן אותו להגיע לסדרת טיפולים ולהדרכה כיצד לטפל בציפורניים וכיצד להמנע מכסיסת הציפורניים.

בחברת NCI חשבו היטב כיצד ניתן לטפל בציפורניים כסוסות - סדרת טיפולים !!

סדרת טיפולים זו אינה קשורה לבניית ציפורניים, זאת סדרה המיועדת לאנשים שכוססים ציפורניים ומעוניינים להיפטר מההרגל המגונה והלא אסטטי.




אין תגובות: